Dynasty tietopalvelu Haku RSS Perusturvaliikelaitos Saarikka

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.saarikka.fi:443/D10_Saarikka/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.saarikka.fi:443/D10_Saarikka/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Yhtymävaltuusto
Pöytäkirja 22.06.2022/Pykälä 15



 

Sosiaaliasiamiehen selvitys vuodelta 2021

 

Yhtymähallitus 19.05.2022 § 35 

 

 

 

Selostus asiasta Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000) eli asiakaslaissa on säädetty kunnan velvollisuudeksi nimetä sosiaalihuollon lainsäädäntöön perehtynyt, riippumaton ja puolueeton asiakkaan näkökulmaan huomiota kiinnittävä sosiaaliasiamies.

 

 Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on:

 . neuvoa asiakkaita asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa

 . avustaa asiakasta kohtelua koskevan muistutuksen tekemisessä

 . tiedottaa asiakkaan oikeuksista

 . toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi

 . seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain.

 

 Keski-Suomessa sosiaaliasiamiehen palvelut tuottaa sosiaalialan osaamiskeskus (Koske).

 

 Keski-Suomessa sosiaaliasiamiehelle tulleiden yhteydenottojen määrä lisääntyi vuonna 2021, useita vuosia jatkuneen vähenemisen jälkeen.

 . yleisimmin yhteydenoton taustalla oli tyytymättömyys, jota ilmaistiin vuonna 2021 enemmän kuin edeltävinä vuosina.

 . yleisimpiä syitä: palvelun toteuttaminen, tietotarpeet tai päätökset

 . lastensuojelu, iäkkäiden palvelut ja vammaispalvelut olivat edelleen yleisimmät yhteydenottojen aiheet. Eniten kasvoi Kela-asioiden määrä, mutta myös työikäisten, perheoikeudellisten palveluiden sekä lapsiperheiden asiat lisääntyivät. Samoin kävi sivistystoimeen kuuluvalle varhaiskasvatukselle, kun taas päihdehuoltoa koskeva asiointi väheni.

 

 Saarikan alueelta otettiin vuonna 2021 yhteyttä sosiaaliasiamieheen 24 kertaa (24 vuonna 2020). Asiointi on noussut ja laskenut vuorovuosin, mutta nyt yhteydenottojen määrä on tasaantunut.

 

 Asioista 16 tuli Saarijärveltä, 4 Karstulasta, 3 Kivijärveltä ja 1 asia Kannonkoskelta. Kyyjärveltä ei otettu sosiaaliasiamieheen yhteyttä vuonna 2021.

 

 Suurin osa (21) yhteydenotoista ilmaisi tyytymättömyyttä sosiaalipalveluihin, kolme yhteydenotoista oli tiedustelua.

 

 Eniten hiersivät iäkkäiden palveluihin liittyvät asiat, joista tuli 8 palautetta. Lastensuojelusta ja työikäisten palveluista oli kyse neljässä yhteydenotossa, vammaispalveluista kolmessa, ja varhaiskasvatus sekä perheoikeudelliset palvelut olivat palautteena aiheena kerran.

 

 Useimmiten palautetta tuli sosiaalityöstä (8 kertaa) ja siitä suurin osa jakautui tasan lastensuojeluun ja aikuissosiaalityöhön.

 

 Iäkkäiden palvelupalaute koski useimmin omaishoidontukea, tehostettua palveluasumista ja kotihoitoa. Yleisintä oli palvelun toteuttamiseen liittyvä palaute (18 kertaa), jonka määrä on kasvanut selkeästi edellisestä vuodesta (10 kertaa vuonna 2020).

 

 Vuonna 2021 selvitettiin, miten sosiaaliasiamiehen vuonna 2020 antamat toimenpide-ehdotukset on toteutuneet. Saarikan osalta annetut toimenpide-ehdotukset olivat toteutuneet (henkilöstöresurssien lisäys perheiden sosiaalipalveluihin, neuvonta- ja ohjaus edunvalvonta-asioissa sekä asiakasrekisteritietojen tarkastus- ja korjauslomakepyynnöt nettisivuilla.)

 

 Tulevalle hyvinvointialueelle sosiaaliasiamies antoi mm. seuraavia toimenpidesuosituksia:

 . yhtenäistetään maakunnan sosiaalipalvelut ottamalla huomioon lainmukaisuus, tarkoi-  tuksenmukaisuus ja oikeudenmukaisuus.

 . valmistellaan sähköinen hakemusjärjestelmä.

 . ehkäistään palvelujen kapea-alaistumista ja minimoidaan tarve palvelusta toiseen ohjailuun

 . turvataan asiakkaille oikeus laadukkaaseen sosiaalityöhön, jossa on pysyvyyttä ja jatkuvuutta.

 . turvataan sosiaalihuollon erilaisia asumispalveluja tarvitseville mahdollisimman itsenäinen ja yksilöllinen asuminen riittävän pienissä yksiköissä ja lähellä omia verkostoja.

 . kehitetään myös perhehoitoa

 . vahvistetaan tutkimusta, koulutusta, kehittämistä ja innovatiivisuutta, jotta palvelujen käyttö- ja taloustietojen lisäksi kertyy tietoa tukitoimien vaikuttavuudesta ja se tieto hyödynnetään ammattitaidon ja palvelujen kehittämisessä

 

 Sosiaaliasiamiehen selvitys oheismateriaalina.

 

Esittelijä Kuntayhtymänjohtaja Riitta Hallberg

 

Päätösehdotus Yhtymähallitus päättää merkitä sosiaaliasiamiehen selvityksen vuodelta 2021 tiedoksi sekä saattaa sen edelleen yhtymävaltuustolle tiedoksi.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 

Yhtymävaltuusto 22.06.2022 § 15  

96/05.00.00/2022     

 

Päätösehdotus Edellä.

 

Päätös Merkittiin tiedoksi.